TÁJBICIKLIZÉS
VERSENYSZABÁLYZAT
TERVEZET 1997



ALAPVETÉS, DOKUMENTUMOK:
Az alapvető szabályok megegyeznek a tájfutás és a sítájfutás alkalmazott szabályaival!
Az IOF hegyikerékpáros tájékozódással (MB-O) foglalkozó bizottságának 1996 májusában, Párizsban tartott találkozója alapján készített kivonata az eltéréseket és a különleges fontossággal bíró szabályokat foglalja össze.
/A bizottság a hivatalos nemzetközi szabályzat elkészítésén dolgozik, egyelőre a különböző országokban még eltérő szabályok érvényesek/

Tájfutás versenyszabályzat 1995 ( Budapest,MTFSZ)
A tájfutó térképek nemzetközi jelkulcsa (1996. Budapest, MTFSZ)
Guide Lines for Organizers of Major International Ski-Orienteering Events (1991. London IOF)
Drawing specifications for international ski orienteering maps (1984. Kerava IOF)
Edmond Széchényi: Czech Republik Leads the Way in MBO

(Orienteering World 1996/6. Sollentuna, IOF)



1. A tájbiciklizés gyakorlata

A tájbicikli versenyeken a pontos térképolvasásnak, a helyes útvonalválasztásnak kell ötvöződnie nagy sebességű kerékpározással.
A pályákat a sítájfutás elvei szerint kell kitűzni.
Az ellenőrzőpontokat utakon kell elhelyezni, kerékpárral megközelíthető módon.
Pontmegnevezést nem kell megadni.
Az ellenőrzőpontok kódjait vagy előre, vagy a térképre nyomtatva kell megadni.
A sportág fejlesztésében a média érdekeit fontos szem előtt tartani.
A terep rendelkezzen kellő sűrűségű úthálózattal.
Ajánlások a győztesidőkre, (1996):
 	normál táv	nők: legfeljebb 100 perc     	(ifjúságiak: 50 perc*)
			férfiak: legfeljebb 120 perc	(ifjúságiak: 60 perc*)
	váltó		váltóversenyeken legfeljebb 50 perc személyenként
	rövid táv*	25-35 perc között, 
(*a MB-O bizottság az ifjúsági versenyeket és a rövid távot nem említi, de a rövid versenyidő alkalmas akár MTB, akár tájfutóversenyek alkalmával is a szakág bemutatására, a szabad-idősportolók kiszolgálására)
Korcsoportok:a kezdeti időszakban két korcsoportban, 18 év alattiak (az év végéig ide tartoznak
a fiatalok amelyben elérik ezt az életkort) és 18 év felettiek számára célszerű a versenyeket kiírni és megrendezni
Nem szerint: külön férfi és női versenyeket kell kiírni
A sportág fejlődésével változások várhatók (pl.különböző versenyszámok, és sokasodó kategóriák).

2. Különleges sportági szabályok

Ha a versenykiírás nem rendelkezik másként, szigorúan tilos a térképen ábrázolt úthálózatról letérni.
Kötelező kerékpáros (vagy más, keményfedelű) bukósisak viselése.
A versenyzők és rendezők kötelesek a környezetet védő magatartást tanúsítani!
A kerékpárok műszaki állapotát (pl fékek) és a versenyzők felszerelését (pl. nem lehet törékeny anyagú kulacs) rajt előtt a rendezők kötelesek ellenőrizni!
Az ellenőrzőkartont a verseny folyamán (rajttól a célig) a kerékpárhoz erősítve kell végigvinni.
A pontérintést igazoló felszerelés legyen biztosan rögzítve, de legyen alkalmas arra (kötél vagy rugalmas pálca segítségével) , hogy alá vagy melléállva az ellenőrzőkartont könnyen elérjék vele a versenyzők.
Időmérés:Rajtoláskor a kerékpár első kereke nem érintheti a rajtvonalat, célbaérkezésnél az első kerék célvonalra történő rágördülésekor kell megállítani az órát.
Segédeszközök:A versenyzők az egyéb tájékozódási sportágakban megengedett eszközökön túl használhatnak olyan kerékpáros órát (komputert), amely az időmérés és a fordulatszámmérés alapján nyújt információt.
A versenyzők vihetnek magukkal szerszámokat.
Megengedett tartalék alkatrészek cseréje a verseny alatt, de ehhez semmiféle külső segítség nem használható.
A veszélyes szakaszokra a terepen rendszerint sárga színű szalagozás elhelyezésével hívják fel a figyelmet a versenyek rendezői. Erre elsősorban a nagymeredekségű ösvényeken és a messziről nem látható akadályok esetén kerül sor.
A versenyeken és edzéseken a KRESZ érvényes! Felhívjuk a figyelmet a jobboldali közlekedésre, a jobbkézszabályra, a gyalogosok figyelmeztetésére, biztonságos kikerülésére és tiszteletbetartására. A meredek szűk ösvényeken a kisebb sebessége folytán veszélytelenebb manőverezési képessége miatt, a fölfelé haladó köteles utat engedni a lefelé gyorsan haladó kerekes számára!

3. A térképek

A térképek méretaránya ne haladja meg az 1:20 000-est. (Nem javasolt tehát az 1:25 000 IOF/96!)
Ajánlott különleges tájbicikli térkép készítése, vagy a kerékpározásra való alkalmasság jelzéseivel felülnyomott tájfutó térképek használata.

Különleges tájbicikli térkép
A tájékozódásra használt térképek majd összes jelét tartalmazzák a tájbicikli térképek, de az igényes térképfelmérésre, és térképi rajzra csak a tájbiciklizés számára fontos, tehát az utakról , ösvényekről látható tereprészleteken van szükség. A zöld növényzetábrázolást összevontan a nehezen futható erdő (406) világoszöld jelölésével kell megoldani.

Az utak és ösvények különleges rangsorolása
a talaj minőségét és az út szélességét egyaránt fejezze ki a kerékpározás szempontjai szerint. (A hivatalos jelkulcs kódszámait alkalmazzuk)

A térképjelek vonalvastagsága az utak szélességét fejezi ki az alábbiak szerint:
0.5 mm 2 méteres vagy szélesebb út
0.35 mm 1 m és 2 m közötti utak
0.25 mm 1 m-nél keskenyebb utak
(A jelek vonalvastagsága a kerékpározás közben történő térképezés biztosítása kedvéért nagyobb, mint az a tájfutótérképeken megszokott)

Tájfutótérképek felülnyomása
A tájfutótérképek úthálózatát ahol szükséges zöld színű úthálózat jelzéssel kell felülnyomni vagy átrajzolni, az alábbiak szerint:
-ha az eredeti útjelzésnél jobb minőségű az altalaj, vékony folyamatos zöld vonallal kell azt jelölni
-ha a rajzhoz képest rosszabb minőségű az altalaj, azt zöld pontsorral kell jelölni.

Fontos az utakon lévő, és onnan el nem távolítható akadályok piros X-szel történő jelölése. Egy ilyen jel pl. keresztbedőlt fát, vagy kerékpárral nem keresztezhető vízmosást jelölhet.
Ha több X sorakozik egymás után az útjelre rajzolva, akkor az adott útszakasz kerékpárral járhatatlan, pl. erősen benőtt ösvény, vagy viharkárok miatt.

4. Módszertani ajánlások (ezek már nem az IOF ajánlásai)

Versenyalkalmak: A versenyeket tájfutóversenyek mellett (azokkal nem egyidőben, hanem időeltolódással) rövid távon szervezzük, a normáltávú versenyeket viszont önállóan. A Magyar MTB Szövetség rendezvényeivel párhuzamosan is szervezhetünk (rövidtávú) versenyeket.
Később teljesen önálló versenyrendszer jön majd létre. Ez vegye figyelembe a MTB és a tájfutó versenyek versenyprogramját (országos bajnokságok, jelentős versenyek,stb.)! Ne zárjuk ki időpontütközés miatt az esetleges "kétlaki sportolókat" a versenyből!

Pályatervezés:
a sűrű úthálózatú területekre kell több, technikás pontot elhelyezni. A kerékpárosok sebessége folytán egészen másként jelentkezik a feladat mint gyalogosan! Egyszerűbb úthálózat esetén az útvonalválasztás legyen a fő feladat. Igyekezzük elkerülni az átvágási lehetőségeket és az esetlegesen tiltott utakat, hogy a versenyzők ne essenek a szabályok megszegésének kísértésébe! Ezzel a sportág "zöld mozgalmakkal" való egyetértését erősíthetjük, továbbá igazodunk a nemzetközi rutinhoz!
Indokolt esetben lehetőség van szalagozott útszakaszok "megnyitására" a terepen történő átvágások egy nyomvonalra terelése érdekében. Ezeket az átvágó utakat (pl. művelt terület szélén) az útvonaltervezés indokolhatja, s azokat jelölni kell a térképre is! Csak végszükség esetén, a terepgazdákkal egyetértésben és az igazságosabb verseny kedvéért éljünk ezzel a lehetőséggel.
Törekedjünk a tájékozódási, a kerékpáros és a kondicionális képességek próbáit egyaránt biztosítani a versenyeken, egyik tényező se kapjon túlzott szerepet!
Térképcserével kis területen is rendezhető hosszú verseny.
A pályatervezés szempontjai összefoglalva: útvonalválasztás, pontelhelyezés, térképolvasás, különböző utak váltakozása egyben sebességbeli különbségekre törekvés, terepkerékpározás technikája, a fizikailag legigényesebb szakaszok arányos elosztása a pályában.

Térkép:
A kezdeti időkben tájfutótérképeket használjunk, és csak a szükséges útkorrekciókat rajzoljuk a térképekre. Ha szükséges alkalmazzuk a tiltott területek jelzését. Ilyen esetben, vagy az átvágásokat megengedő területekkel kapcsolatban függesszünk ki mintatérképet a rajtban! Erre a térképre és a versenyzők térképeire is jelöljük be a tiltott, vagy kerékpárral nem járható utakat! (piros x ) Az önberajzolásos módszer eleinte ajánlható.

Ellenőrzőpontok:
Alkalmasak az út fölé kifeszített zsinórról lógó lukasztók, a leszúrt állványhoz erősített hajlékony pálca végére erősített lukasztók.
A pontok úgy legyenek elhelyezve, hogy alattuk vagy mellettük könnyen elférjenek a kerékpárosok.
A pontok elhelyezése szerencsésebb az utakon mint az elágazásokban vagy kereszteződésekben! Ezzel adott még egy feladat az elágazástól a pontig, és elkerülhetők a kínos tömegjelenetek !

készítette: Dosek Ágoston


TÁJBICIKLIZÉS

LISTA A PÁLYAKITŰZőK ÉS ELLENőRZőBÍRÓK MUNKÁJÁHOZ:
1. Bemelegítőterep, bemelegítőútvonalak kijelölése.
2. Szalagozás a versenyközpontból a rajtba.
3. Rajthely kijelölése úgy, hogy az elöl indulók útvonalválasztása ne befolyásolja a később rajtolókat. Szükség esetén kötelezően követendő szalagozás vezessen a "térképrajtig"!
4. Tömegrajt esetén minden versenyző azonos eséllyel hajthasson az élre!
Ha erre nem adottak a feltételek, valamilyen korábbi ranglista alapján lehessen felsorakozni, az élenállók kerüljenek előre.
5. Tömegrajt esetén az első pont úgy legyen elhelyezve, hogy addig a mezőny szétrázódjon.
Legyen elegendő bélyegző több versenyző számára is!
6. Ellenőrzőkarton ellenőrzése a rajtban.
7. A pontok berajzolása kellő információt adjon azok helyéről. Ha a sűrű úthálózat miatt az szükséges, az ellenőrzőpont helye a térképen piros ponttal tehető egyértelművé.
8. Amennyiben lehetséges a térképezett terület szélein futó utakat ne kelljen a versenyen használni.
9. Logikus átmenet ne vezessen térképezett területen kívül.
10. Az utak jelölése feleljen meg a tájbiciklizés előírásainak.
11. A berajzolás legyen pontos: térképrajt, ellenőrzőpontok, cél, jelzett útvonal, tiltott útvonal, veszély az úton, a pontok sorszáma esetleg/és kódja.
12. Tiltott terület legyen jelölve a térképen és a terepen egyaránt!
13. Frissítőpont elhelyezés a terepen és szimbol a térképen. Az útvonalválasztást ne befolyásolja a frissítő elhelyezése, ha az nem ellenőrzőpontnál van!
14. Elsősegélyhely jelölése a térképen, szolgálat a kijelölt helyen.
15. Ellenőrzőkarton ellenőrzése keresztezett pályák esetén, a csalás kizárása.
16. Elég a pontok száma? Túl sok a pont? Minden pontnak funkciója, miértje legyen!
17. Kerüljük el a nem megfelelő pontok elhelyezését, pl. túl meredek oldalban, stb.
18. Ha megoldható, legyen azonos, egyirányú távozás az ellenőrzőpontokról! Ezt kizárhatja ha az útvonalválasztásból adódóan több irányból érkeznek a versenyzők.
19. Veszélyes helyeken a veszélyre figyelmeztető (sárga) szalagozás elhelyezése. Meredek hegyoldalak, be nem látható kanyarok, szűkületek, kidőlt fa, stb.
20. Törekedjünk gondolkodtató útvonalválasztásra, ne vesztegessük el a kilométereket!
21. Kerüljük el a csiki-csuki megoldások lehetőségét!
22. Kerítsük el a befutószakaszt!
23. Igyekezzünk a ragadási lehetőségeket csökkenteni!
24. Változtassuk a versenyzőkkel szemben támasztott követelményeket a verseny folyamán!
25. Váltóversenyen törekedjünk azonos győztesidejű pályák kialakítására.
Válasszuk ki a megfelelő váltóformát! (egyenes, pályafelcserélős, részpályafelcserélős, szakaszkombinációs,+)
26. Minden pont, és útvonal legyen leellenőrizve, fordítsunk különös figyelmet a veszélyes helyekre!

A tájbiciklizésről írottakról mindenféle véleményt, javaslatot, kiegészítést szívesen veszek

Dosek Ágoston